Jan zit op de bank en de tv staat aan. Hij voelt zich best wel oké maar eigenlijk diep van binnen weet hij dat dit toch niet goed is. Kijken naar sport is natuurlijk wel heel erg leuk maar zelf bewegen is natuurlijk veel beter. Terwijl hij dat bedenkt legt hij zijn voeten omhoog. Nee, vandaag maar niet. Morgen gaat hij wel beginnen. Dan is het zaterdag en dan hoeft hij niet te werken dus dan is het een goed moment om wat te doen.

Hmm, ja maar dat had ik mezelf vorige week ook beloofd.
Na eerst wat langer in bed gelegen te hebben was er daarna geen tijd meer om wat voor zichzelf te doen. Zijn dochter moest naar voetbal worden gebracht. Zijn zoon naar hockey. Samen met zijn vrouw boodschappen halen en dan nog wat kleine dingen. Ondertussen heeft hij alweer niet gesport. Dit moet anders. Alleen hoe weet hij nog niet. Waar moet hij de tijd vandaan halen? Jan realiseert zich dat het ieder weekend hetzelfde is. Hoe kan hij dit anders aanpakken?

Naam van de afbeelding
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • LinkedIn
  • Pinterest

Kleine stapjes

Herken jij je in Jan? Je wilt wel maar weet niet hoe? Het meest makkelijke is om kleine en soms zelfs hele kleine stapjes te zetten.

Met kleine stapjes kom je ook een heel eind. Als je de eerste maar zet. Zelfs door maar één stap per dag te zetten kom je verder. Soms lijkt alles heel groot en door het dan ik kleine stapjes op te splitsen kan je zomaar tot de ontdekking komen dat het best wel meevalt. Wil jij je leefstijl aanpassen dan kan het zijn dat alleen al het denken eraan je verlamt. Ik moet meer bewegen, ik moet meer groente eten, ik mag geen suiker meer eten, ik moet… vul zelf maar in. Als je zo in je hoofd bezig bent dan wordt het heel lastig om te beginnen.

Hoe te beginnen

Bedenk wat jij het belangrijkste vindt.

Stel je komt tot de ontdekking dat voor jou het bewegen heel belangrijk is maar dat je er gewoon niet aan toe komt. Geen tijd, geen energie, enz. Doe dan het volgende:

  • Telkens als jij een kopje koffie (of thee) pakt maak je een squat. Je zakt één keer langzaam door de knieën en langzaam weer omhoog.
  • Doe dit een week lang of twee weken. Wat jij als prettig ervaart. Net zolang tot je het heel makkelijk vindt en de beweging automatisch gaat.
  • Is dit eenmaal een gewoonte verhoog dan het aantal. Doe een volgende periode twee kniebuigingen.
  • Begin daarna met stappen voor de tv. Gewoon tien stappen op de plaats of een minuut lang.
  • Verhoog ook dit geleidelijk totdat je vijf minuten, tien minuten of meer beweegt.

Door op deze manier te beginnen is de drempel heel laag en raak je gewend aan bewegen. Voordat je het weet ben je het dagelijkse aanbevolen  half uur in beweging. Zonder jezelf onder druk te zetten. Het lijkt misschien dat dit veel te weinig is. Maar bedenk dan maar eens wat effectiever is. Iedere dag een kniebuiging en wat stappen op de plaats of ertegenaan zitten hikken dat je eigenlijk toch wel in beweging zou moeten komen? En intussen lekker op de bank zitten en niets doen. Want ja, na een hele dag werken heb je toch echt geen energie meer om wat te ondernemen.

Door het op deze manier aan te pakken leert jouw onbewuste dat het heel normaal is om in beweging te zijn. Vind je het lastig om uit te zoeken waar je het beste mee kan beginnen, meld je dan aan voor een vrijblijvend gesprek van maximaal een half uur. Samen bespreken we hoe ik jou kan helpen om van de bank te komen.

Pin It on Pinterest

Share This