Oh jee, is dit werkelijk wat ik moet doen? Ze kijkt naar het voedingsschema voor zich. Na lang twijfelen heeft ze eindelijk besloten om voeding een kans te geven als het gaat om haar gezondheid. Ze wil komend jaar ontdekken of voeding haar echt gaat helpen om zich beter te voelen.

Dus nu moet ze er mee aan de slag. Iets wat ze eigenlijk wel lastig vindt. In plaats van haar dagelijkse boterhammen moet ze iets anders gaan bedenken. Nu ja, bedenken. Ze heeft een heel duidelijk overzicht gekregen dus eigenlijk hoeft ze alleen maar een keuze te maken uit iets van de lijst. Want brood is in ieder geval tijdelijk uit den boze. Althans het brood wat ze normaal altijd eet.

 

Naam van de afbeelding
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • LinkedIn
  • Pinterest

Als ze op het lijstje met vervangende producten kijkt is er redelijk veel keus. Maar pap, hm dat eet ze nooit. Veel te veel moeite. En rijstwafels is ook niet echt haar favoriet. Het is dat ze weet waarom ze het doet anders zou ze misschien wel heel snel opgeven. Het vooruitzicht om in de toekomst minder pijn te hebben is voor haar voldoende motivatie om eens te kijken wat dit haar brengen zal.

Oké, dan eerst maar voor zichzelf op een rijtje zetten welke informatie ze heeft. Dit gaat haar zeker helpen. Want intussen weet ze al heel veel over gluten. Ook wat de reden is om geen brood meer te eten.

Wel of geen brood eten

Als jij ook twijfelt of glutenvrij eten beter voor jou is dan kan de volgende informatie over gluten je verder helpen. Want omschakelen naar een andere manier van eten kan best lastig zijn. Zelfs als je ervan overtuigd bent dat het goed voor je is. Waarom is bijvoorbeeld zoiets als brood nu ineens slecht voor je? Iedereen eet het toch? En ik heb er nooit last van gehad. Wat maakt dan dat ik het nu moet laten staan? Terwijl ik het al mijn hele leven eet.

Een van de redenen om geen tarwe te eten is omdat er gluten inzit. Zonder dat je het weet kan jij horen bij de groep met een gluten sensitiviteit. Dat is minder heftig dan coeliakie maar kan wel veel vage klachten veroorzaken. Denk hierbij aan maag- darmproblemen als diarree, constipatie, winderigheid, huidproblemen, vermoeidheid, enz.

Over gluten

  • Wat is gluten? Gluten is een eiwit dat voorkomt in granen. Granen zijn tarwe, spelt, rogge, gerst, kamut.
  • Gluten wordt toegevoegd om brood extra te laten rijzen. Het luchtiger te maken. En om het langer ‘vers’ te laten blijven.
  • Gluten heeft een vervelende eigenschap. Het is een eiwit dat de darmen kan beschadigen.
  • Wil jij een test laten doen om te kijken of jij wellicht coeliakie hebt dan moet je dat doen vóórdat je gluten laat staan. Eet jij eenmaal glutenvrij dan zal de test niets aangeven.
  • Glutensensitiviteit komt vaker voor dan algemeen gedacht wordt. Dit is niet via een reguliere test aan te tonen. Door een periode geen gluten te eten en het daarna weer af en toe te nemen kan jij uitzoeken of jij gevoelig bent voor de gluten in onze dagelijkse levensmiddelen.
  • Ongemerkt krijg je er meer van binnen dan je je bewust bent. Naast brood zit het ook verwerkt in kant-en-klare producten. Dit is niet altijd even duidelijk.

Heeft iedereen last van gluten?

Nee, maar heel veel vage klachten worden toegeschreven aan gluten en om erachter te komen of jij bij deze grote groep hoort zal je het in ieder geval tijdelijk uit je eetpatroon moeten schrappen. Dat is de enige manier om erachter te komen of jij glutensensitief bent. Het meest ideale is om gluten zeker drie maanden maar liever nog een half jaar te laten staan. Hiermee geef jij je darmen de kans om te herstellen. Na deze periode kan je testen wat het met je doet door weer een klein beetje te gaan eten. Ben je overgevoelig dan zal je snel genoeg verschil merken.

Gluten laten staan

Door gluten te laten staan kan het zomaar zijn dat behalve het verdwijnen van darmproblemen er ook andere positieve effecten optreden. Het kan gebeuren dat voedselovergevoeligheden verdwijnen, je energie toeneemt, en je huid er beter uit gaat zien.

Let wel, gluten weglaten is iets heel anders dan koolhydraten schrappen. Want koolhydraten hebben we nodig. Onder ander voor de hersenen en rode bloedlichaampjes. Ook is de kans groot dat je schildklier trager gaat werken als je alle koolhydraten uit je dieet schrapt.

Hoe ga je dit dan toch aanpakken?

Je kunt ervoor kiezen om direct alle gluten uit je eetpatroon te schrappen. Of je doet het in stappen. Begin eerst met het lezen van etiketten. Wat eet ik eigenlijk allemaal? Kies dan datgene waarvan jij denkt dat je het makkelijk kan laten staan. Bedenk wat je als vervanging kan eten. En begin daarmee. Is dit na een aantal weken normaal geworden dan kies je het volgende wat je laat staan.

Op papier lijkt dit allemaal vrij gemakkelijk maar dat kan best nog wel tegenvallen. Door het niet allemaal tegelijk te willen, word je steeds bedrevener in het zoeken naar alternatieven. Uiteindelijk is het een kwestie van gewoon doen.

Lukt het je niet om die eerste stap te zetten of vindt je het lastig vol te houden? Neem dan contact op, laat je begeleiden zodat jij de nodige stappen gaat zetten en eindelijk het gewenste resultaat gaat halen en behouden. Dat geldt ook voor als je andere vragen hebt over jouw voedingspatroon, want naast gluten zijn er uiteraard nog meer voedingsmiddelen die voor klachten kunnen zorgen en zijn er veel voedingsmiddelen die jou juist ondersteunen. De truc is die voor jou te vinden.

 

 

Pin It on Pinterest

Share This